Βασική αρχή σχεδιασμού: η συμμετρία φέρνει ισορροπία

0


Συνεχίζουμε σήμερα με τη συμμετρία ως βασική αρχή στο σχεδιασμό ενός χώρου και τη βάζουμε στο μικροσκόπιο. Βάζουμε τη συμμετρία, την ασυμμετρία και άλλα είδη συμμετρίας που δεν είναι ακριβώς αυτό που φαντάζεσαι αλλά τα συναντάς κάθε μέρα.

Να βάλουμε όμως όρο για τη συμμετρία: ‘Οταν ένα γεωμετρικό σχήμα διαθέτει για κάθε σημείο Α της μίας του πλευράς, ένα σημείο Β στην άλλη του πλευρά με βάση τον άξονα του. Σημαίνει δηλαδή ομοιομορφία σε κλίμακα, θέση, διαστάσεις. Μπορείς να τη συνδέσεις με τον αντικατοπτρισμό ακόμη σε ένα επίπεδο.

Ας πάρουμε παράδειγμα τη φωτογραφία από πάνω. Δύο όμοια παράθυρα που λογικά προϋπήρχαν ίσως ανάγκασαν το σχεδιαστή να πάει με αυτό το τρόπο διαμόρφωσης του χώρου. Δύο όμοιες λάμπες στην ίδια ακριβώς θέση μπροστά στα παράθυρα. Δύο ακριβώς ίδιες πολυθρόνες, δύο ζεύγη με ακριβώς ίδια μαξιλαράκια και ως νοητός κεντρικός άξονας πάνω στον οποίο μετράμε τη συμμετρία είναι η μέση των παραθύρων που περνάει και τέμνει στο μέσο τους το στρογγυλό τραπεζάκι και το φωτιστικό. Photo via

Aυτό σημαίνει συμμετρία που λες. Πολλά τέτοια παραδείγματα σε χιλιάδες σπίτια προτιμούν τη συμμετρία. Γιατί; Γιατί απλά, η συμμετρία φέρνει ισορροπία. Κάτι που ίσως να το υποψιάζεσαι. Αυτό όμως που ίσως δεν υποψιάζεσαι ξέρεις ποιο είναι; Τα ασύμμετρα στοιχεία του χώρου που και αυτά στο τέλος εκτός του ότι ζωντανεύουν το τελικό αποτέλεσμα, του δίνουν και αυτά οπτική ισορροπία. Οι επιστήμονες λένε εδώ και χρόνια πως η συμμετρία ηρεμεί το μυαλό αλλά και το χώρο. Γιατί; Γιατί τα μάτια μας έχουν μάθει να βλέπουν συμμετρικά πράγματα. Εμείς οι ίδιοι έχουμε έναν κεντρικό άξονα που πάει από το κεφάλι στα πόδια και κανονικά πρέπει να έχουμε ότι από τη μία, το αυτό και από την άλλη.

Βασικές αρχές του σχεδιασμού: συμμετρία

Ασύμμετρα στοιχεία που ζωντανεύουν το δωμάτιο; Το ένα μεγάλο φυτό αριστερά, τα διακοσμητικά που είναι διαφορετικά στο ράφι πίσω από τον καναπέ, το τραπεζάκι δίπλα στον καναπέ, τα κάδρα δεξιά στο τοίχο. Κοίτα πως το ύψος του φυτού συμπίπτει με αυτό των κάδρων.

Τι άλλα είδη συμμετρίας υπάρχουν ή πως μπορεί να επιτευχθεί η συμμετρία σε ένα δωμάτιο για να μην είναι βαρετή; Για να δούμε.

Η ακτινοειδής ισορροπία που εφαρμόζεται και στην κάτοψη η οποία ως δια μαγείας εμφανίζεται στην όψη. Αγοράζεις ένα στρογγυλό τραπέζι τραπεζαρίας. Έλα και πες μου τώρα πως θα πας να κρεμάσεις ένα τετράγωνο φωτιστικό από πάνω του.Αμ, δε που θα το κάνεις! Αυτή είναι η συμμετρία που πρώτα λειτουργεί στην κάτοψη και μετά τη βλέπουμε στην όψη μας. Γύρω από ένα στρογγυλό τραπέζι επίσης, οι καρέκλες πάν κυκλικά αξονικά συμμετρικά. 

Βασικές αρχές του σχεδιασμού: συμμετρία

Η συμμετρία που φέρνει η γεωμετρική ασυμμετρία. Ένα μεγάλο κάδρο δείχνει συμμετρικό δίπλα σε τρία μικρότερα και όχι σε ένα ας πούμε. Η συμμετρία της χρυσής τομής που είχαμε πει πολύ παλιά ή και κάπως ίδια το 1/3-2/3. 

Βασικές αρχές του σχεδιασμού: συμμετρία

Εδώ από πάνω ο τοίχος χωρίστηκε στα τρία ίσα μέρη και με βάση αυτούς τους άξονες δίδεται η συμμετρία και όχι με βάση τον ένα κεντρικό στη μέση.

Η συμμετρία που φέρνει η επανάληψη ενός σχήματος, χρώματος. Η επανάληψη δηλαδή κάποιου αντικειμένου ή χρώματος σε ένα χώρο ακόμα και αν όλα τα άλλα είναι ανόμοια και ασύμμετρα.

Τελικά να θυμάσαι πως πρώτα εφαρμόζεται η συμμετρία και μετά επάνω της η ασυμμετρία, αυτή η δημιουργική ανάγκη του ανθρώπου να σπάσει τους κανόνες που του επιβάλλουν τα ίδια του τα μάτια.




Πηγή : Rdeco

Share.